تعامل مجلس و سازمان راه و شهرسازی استان تهران برای حل مشکل مردم تهرانسر

اقتصاد ملی: نشست ویژه بررسی مشکلات تعدادی از مردم تهرانسر برای اخذ سند زمین‌ مسکونی با حضور زهره الهیان نماینده مجلس و خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در منطقه تهرانسر برگزار شد.
تعامل مجلس و سازمان راه و شهرسازی استان تهران برای حل مشکل مردم تهرانسر
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ملی: پس از پیروزی انقلاب با حکم حاکم شرع وقت، در بعضی مناطق تهرانسر، قطعاتی  زمین با متراژ مختلف به افراد آسیب پذیر و کم بضاعت واگذار شده است. براساس مصوبه مجلس، این گروه از افراد که منزل خود را در این گونه زمین ها احداث کرده‌اند، باید براساس ماده 148 ،  برای اخذ سند اقدام و  بر اساس نرخ منطقه‌ای با سازمان ملی زمین و مسکن تسویه حساب کرده و سند مالکیت عرصه را دریافت کنند.تعداد افراد مشمول این مصوبه در حدود 4 هزار نفر برآورد شده است.

برپایه این گزارش، این افراد به دلیل مشکلات اقتصادی امکان تسویه حساب مالی با دستگاه مربوطه را نداشته و  با مراجعات مکرر به مجلس خواستار چاره‌اندیشی در این باره شده‌اند.

عمده مشکلات و درخواست مردم این منطقه، تسریع در روند اداری و انتقال سند مالکیت متقاضیان و قیمت‌گذاری بر اساس نرخ منطقه‌ای همچون گذشته بوده  است . همچنین افرادی که تمام یا بخشی از وجه ملک را پرداخت کرده اما  به هر دلیل قرار داد و سند مالکیت را دریافت نکرده‌اند مطابق روال سابق ، اقدام و فقط مانده متراژ را به نرخ منطقه‌ای محاسبه و پرداخت کنند.

دیگران چه می خوانند:

در همین حال، چندی پیش زهره الهیان نماینده مردم تهران ، ری ، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در این باره اقدام به طرح سئوال از محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کرده است.

به تازگی نشستی  با حضور زهره الهیان  و جمعی از مشاوران و همکاران وی و خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران و مدیران ارشد اداره کل، مشکلات این گروه از مردم تهرانسر بررسی و مقرر شده است که کارگروهی متشکل از مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران و  نمایندگانی از مردم منطقه و نماینده مجلس شورای اسلامی تشکیل و  اصلاحات تکمیلی و جزئیات بخشنامه با تفکیک نوع متقاضیان با رعایت بیت‌المال صورت گیرد.

 محبت خواه  مدیر کل راه و شهرسازی در این نشست تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی موظف به رعایت قانون بوده و به هیچ وجه تمایلی به تضییع حقوق مردم و حقی که پس از گذشت حداقل 30 سال به وجود آمده است ندارد.

وی بر تسریع در روند کار و محاسبه قیمت مغازه به همان قیمت عرصه مسکونی  و کسر متراژ عرصه مطابق با وجه پرداختی در سالهای گذشته و تسویه پرونده هایی که عمده اقدامات لازم را انجام داد‌ه‌ا‌ند تاکید کرد.

محبت خواه افزود: محاسبه قیمت سایر پرونده هایی که پرداختی انجام نداده‌اند بر اساس نرخ منطقه ایی را مستلزم تشکیل جلسه کارگروه و حمایت و پیگیری خانم الهیان در مجلس و سازمان ملی زمین و مسکن دانست.

در نشست اخیر گفته شده که حدود 2229 واحد مراحل اخذ سند عرصه را توسط اداره کل راه و شهرسازی انجام داده‌اند و در صورت همکاری شهرداری منطقه 21 برای تسریع در صدور پایان کار ، مراحل صدور سند هر یک از واحدها در اسرع وقت انجام و به مالکین قابل انتقال است.

گفتنی است که در حال حاضر 870 فقره پرونده در انتظار صدور سند قرار دارند.  42 مورد منجر به صدور سند و 49 مورد در مراحل نهایی و عقد قرارداد هستند .

همچنین  املاک مذکور تحت عنوان ماده 148 با گذشت بیش از 30 سال نیاز به بازسازی داشته و عمدتاً در حال تخریب بوده و غیر مقاوم هستند که در صورت صدور سند مالکیت ، امکان اخذ جواز و مشارکت با سازنده برای مالکان به وجود می‌آید.

منبع: شمانیوز
 

تعامل مجلس و سازمان راه و شهرسازی استان تهران برای حل مشکل مردم تهرانسر

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟