کاهش چشم گیر حقوق بازنشستگان | شوک جدید به بازنشستگان کشورمان

اقتصاد ملی: سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی گفت: هر ماهه در فیش‌های حقوقی خود شاهد کسر مبلغی تحت عنوان «دو درصد ماده ۸۹» هستند که برخی از آنان، از علت کسر این مبلغ و مستندات قانونی آن اطلاع دقیقی ندارند.
کاهش چشم گیر حقوق بازنشستگان | شوک جدید به بازنشستگان کشورمان
به گزارش اقتصاد ملی:

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.​

در دوران بازنشستگی، سرانه درمان از ۹درصد دریافتی زمان اشتغال، به ۲درصد مستمری کاهش می‌یابد. 

دیگران چه می خوانند:

مدیر یکی ادارات کل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به جامعه بیش از چهار میلیون نفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، اعلام کرد: هر ماهه در فیش‌های حقوقی خود شاهد کسر مبلغی تحت عنوان «دو درصد ماده ۸۹» هستند که برخی از آنان، از علت کسر این مبلغ و مستندات قانونی آن اطلاع دقیقی ندارند. 

کسر دو درصد از حقوق ماهیانه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، برای استفاده آنان و افراد تحت تکفل ایشان از خدمات درمانی این سازمان، براساس ماده ۸۹ قانون تأمین اجتماعی انجام می‌شود و قانون تأمین اجتماعی به منظور مساعدت به بازنشستگان، سرانه درمان را که در دوران اشتغال و برای شاغلان بیمه‌پرداز ۹ درصد است، در دوران بازنشستگی به دو درصد تقلیل داده است. 

مجتبی طهماسبی آشتیانی (سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی) در این مورد گفت: طبق ماده (۸۹) قانون تأمین اجتماعی، افرادی که به موجب این قانون، بازنشسته یا ازکارافتاده شده یا می‌شوند، افراد بلافصل خانواده آن‌ها و همچنین افرادی که مستمری بازماندگان دریافت می‌کند، با پرداخت دو درصد از مستمری دریافتی از خدمات درمانی برخوردار خواهند شد و مابه‌التفاوت مبالغ پرداختی مستمری‌بگیران به موجب این قانون تا هزینه‌های واقعی درمان، از طرف سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. 

وی افزود: کسر این مبلغ همان‌گونه که گفته شد بابت استفاده بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان از خدمات درمانی تأمین اجتماعی است و ارتباطی به هزینه صدور دفترچه‌های کاغذی ندارد. برخی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران با این تصور که کسر دو درصد سرانه درمان، تنها هزینه چاپ دفترچه‌های کاغذی است، در پی استقرار سامانه نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های کاغذی درمان، تصور می‌کردند که کسر این مبلغ باید متوقف شود، درحالی‌که سرانه درمان ارتباطی به چاپ دفاتر فیزیکی درمان ندارد و براساس نص صریح قانون تأمین اجتماعی از حقوق بازنشستگان کسر و صرف هزینه‌های درمانی این عزیزان می‌شود. 

همچنین لازم به ذکر است به موجب بند ۴ ماده ۱۳ لایحه قانونی راجع به بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب ۱۳۷۳/۸/۳ مجلس شورای اسلامی، وصول حق بیمه درمان از صاحبان حرف و مشاغل آزاد در قالب سرانه درمان مصوب هیات وزیران صورت می‌پذیرد. لذا درخصوص گروهی از مستمری‌بگیران که سوابق بیمه‌پردازی آنان در قالب حرف و مشاغل آزاد بوده است، در دوران بازنشستگی هزینه درمان آنان برمبنای سرانه درمان مصوب هیأت‌وزیران محاسبه و از مستمری پرداختی کسر می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران با اشاره به اینکه زمان‌بندی پرداخت معوقات ۵ ماه حقوق بازنشستگان سایر سطوح این سازمان مشخص نیست، گفت: قطعاً این معوقات تا پایان سال پرداخت می‌شود.

علی دهقان‌کیا با اشاره به پرداخت حقوق بازنشستگان بر اساس زمان‌بندی تعیین شده اظهار کرد: پرداخت حقوق بازنشستگان از بیستم هر ماه  بر اساس حروف الفباء آغاز  می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، سرانجام حقوق بازنشستگان سایر سطوح با افزایش 38 درصدی به علاوه مبلغ ثابت 515 هزار تومان در سال جاری همراه شد که حقوق شهریور ماه بازنشستگان سایر سطوح نیز بر اساس احکام جدید به حساب آنها واریز شده است.

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران در پاسخ به این پرسش که چه زمانی معوقات حقوق بازنشستگان سایر سطح تامین اجتماعی به حساب آنها واریز خواهد شد، گفت: در حال حاضر نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص کرد اما به هر حالت سازمان تامین اجتماعی باید معوقات 5 ماهه را به حساب بازنشستگان سایر سطوح این سازمان واریز کند و این اتفاق قطعاً تا پایان سال پرداخت می‌شود.

دهقان‌کیا با بیان اینکه کانون بازنشستگان به‌زودی جلسه‌ای را با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برگزار خواهد کرد، ادامه داد: در این جلسه قطعاً به نحوه پرداخت معوقات 5 ماهه بازنشستگان پرداخته خواهد شد و در ادامه این موضوع به بازنشستگان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کاهش چشم گیر حقوق بازنشستگان | شوک جدید به بازنشستگان کشورمان

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟