شاید نگاهی به اتفاقات یک سال اخیر نقطههای تاریک امروز بازار لوازم خانگی را روشن می کند، در ابتدای سال 97 با آغاز تحریمها به صورت رسمی دولت واردات لوازم خانگی را ممنوع اعلام کرد و لوازم خانگی علاوه بر افزایش 20 درصدی قیمت سالانه، تورمی بین 40 تا 100 درصد را تجربه کرد که میزان آن وابسته به قابلیت تولید آن لوازم در داخل بود، زیرا برخی از این کالاها بیشتر وابسته به مواد اولیه وارداتی بودند، از این رو تورم بیشتری را تجربه کردند و در ادامه برند ال جی نیز در کشوقوس مذاکره با برند مادر در کره جنوبی اعلام کردند سطح تولید خود را تا پایان سال 97 نه تنها حفظ خواهند کرد، بلکه همکاری در سالهای بعدی نیز با نگاهی توسعهای ادامه می یابد و سفیر کره جنوبی نیز چند بار در مصاحبه با رسانهها این موضوع را تأیید کرده بود، اما در نهایت در پایان سال 97 خبرهای مبتنی بر عدم همکاری دولت کره جنوبی برای ارسال قطعات ثبت سفارش شده منتشر شد که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تکذیب شد، اما خبرها حکایت از این دارد که برند کرهای در ایران استراتژی خود را برای سال 98 تولید همان محصولات با برندهای دیگر پایهریزی کرده و نام این برند نیز به عنوان سرمایههای معنوی همچنان باقی بماند و خدمات پس از فروش و واردات کالاهای مربوط به این برند در کشور باقی می ماند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان صوتی و تصویری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در این صنعت نوسانات قیمت بیشتر از بازار خودرو نبوده است، گفت: در شرایط کنونی لوازم خانگی به اندازه تقاضای بازار وجود دارد، برای نمونه برنامه امسال کشور تولید 1 میلیون دستگاه تلویزیون است که در سال گذشته نیز در همین حدود بوده و کارخانه هایی مانند ال جی که خط تولید و نیروی انسانی دارند، و فقط امروز از نظر تأمین قطعات با مشکل مواجه شده اند، که برای جلوگیری از آسیب سرمایه گذاری مادی و نیروی دولت باید حمایت های لازم را انجام دهند، هرچند مدیران ایرانی این شرکت مذاکراتی را با شرکت های جدیدی انجام داده اند که بتوانند تا پایان امسال برندهای جدیدی از لوازم خانگی را تولید کنند و اگر این اتفاق نیفتد در پایان سال 98 ممکن است بیکاری 100 هزار نفری به کشور تحمیل شود.
محمدرضا شهیدی با بیان اینکه در این شرکتها خط تولید قبلی لوازم خانگی برای محصولات جدید استفاده خواهد شد، افزود: در شرایط کنونی هنوز شرکتهای کرهای به طور کامل صنعت لوازم خانگی ایران را ترک نکردهاند، با این حال مدیران شرکت به دنبال تأمین قطعات از طریق شرکتهای دیگری با همان شکل و شمایل تولید هستند.
او با اشاره به اینکه تأمین قطعات خارجی بر مبنای قیمت دلار گرانتر تمام میشود، تصریح کرد: با توجه به نوساناتی که در قیمتها به وجود آمده میزان افزایش قیمت لوازم خانگی بیشتر از خودرو و حتی گوشت نیست، از این رو به طور کلی می توان گفت تورم صنعت لوازم صوتی و تصویری به 100 درصد نرسیده است.
افزایش جنس قلابی لوازم خانگی
سال گذشته در سایه نوسانات بازار لوازم خانگی و تغییر تولید در کشور، حلقه های جدید از فساد در بازار شکل گرفت که به صورت سیستماتیک نظام اقتصادی ایران را تحت تأثیر قرارداد، به طوری که با ممنوعیت واردات لوازم خانگی از یک سو و التزام صادرکننده ها به اختصاص ارز به سامانه نیما، مافیای جدیدی برای قاچاق شکل داد. به عبارت دیگر صادرکنندههایی که با کارت دیگران صادرات میکردند و التزامی برای انتقال ارز به سامانه نیما نداشتند یا آنهایی که تمام ارز صادراتی را طبق مصوبات دولتی به سامانه واریز نمیکردند از فرصت ممنوعیت واردات لوازم خانگی استفاده کرده اند و از همان ارز صادراتی لوازم خانگی به کشور قاچاق میکردند و با تشکیل کانالهای تلگرامی و گرفتن سفارش لوازم خانگی بازار جدیدی را تشکیل دادند و از این طریق نه تنها ارز را به صورت غیرقانونی و بدون پرداخت تعرفه واردات و ... به کشور وارد میکردند با صدور گارانتی های بدون اعتبار چالشهای هم برای خریداران به وجود آوردهاند.
نایب رییس اتحادیه لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه تقاضا برای لوازم خانگی امروز بیشتر از عرضه است، گفت: در ماه های آینده بازهم تقاضا افزایش مییابد و از آنجایی که برند کرهای کمبود مواد اولیه دارد و به صورت قطره چکانی تولید و عرضه میکند، باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.
مرتضی میری با تأکید بر اینکه قطعات ثبت سفارش شده این برند در کره جنوبی متوقف شده است، افزود: تولید این برند تنها با قطعات باقی مانده قبلی است و در آینده به سمت تولید لوازم خانگی با برندهای جدید می رود که با توجه به اینکه قرار است با همان قالب ها تولید شود به طور قطع تا چند ماه می توانند محصولات جدید را عرضه کنند.
او با تأکید بر اینکه قاچاق لوازم خانگی افزایش یافته، تصریح کرد: در شرایط کنونی برخی کالاهای ایرانی به بانه برده می شوند و با دستگاههایی، مارک قلابی انواع برندها به این لوازم الصاق و به سایر نقاط کشور عرضه میشود و با همان قیمت محصولات خارجی به فروش میرود، در حالی که این محصولات تولید داخل هستند و تنها برند آنها تغییر کرده است، پیش از این در زمان تحریم های دور قبل نیز شاهد بودیم که محصولاتی با برند ایرانی و با عنوان ساخت ایران از چین به ایران وارد میشد و به نام کالای ایرانی در بازار کشور فروخته میشد.
در حال حاضر موضوع افزایش قاچاق لوازم خانگی به آرامی و به دور از چشم دستگاههای نظارتی در حاشیه بازار رخ میدهد که از آنجایی که منابع درآمدی قاچاق قابل رصد نیست می تواند در فضاهای مختلف از جمله فضاهای انحرافی و تبلیغاتی به کار گرفته شود. حال باید دید با بروز مشکلات ناشی از استفاده از کارتهای بازرگانی دیگران و تغییر سیاستها در بخش انتقال ارز به سامانه نیما چه تغییراتی در بازار اتفاق خواهد افتاد و آیا دستگاههای نظارتی نسبت به افزایش لوازم خانگی قلابی در بازار واکنشی خواهند داشت یا خیر.
منبع:شمانیوز
0 دیدگاه