فروش نسوز خاوران ۲۵۰ درصد افزایش یافت

مدیر کارخانه فرآورده‌های نسوز خاوران اعلام کرد که با اجرای برنامه‌های توسعه و تمرکز بر مشتری‌مداری، توانستیم تعداد مشتریان را ۴۵ درصد و میزان فروش را ۲۵۰ درصد افزایش دهیم.
فروش نسوز خاوران ۲۵۰ درصد افزایش یافت

مدیر کارخانه فرآورده های نسوز خاوران در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرد: در سالهای اخیر نیاز مبرم مصرف کنندگان در صنایع مختلف به مواد دیرگداز پیشرفته و مرغوب، موجب رشد کیفی محصولات صنعت نسوز شده است. در این راستا با لطف و عنایت خداوند متعال وسعی و همت کارشناسان با تجربه و کارگران پر تلاش ، این مجموعه توانسته است ضمن توجه و شناسایی نیازهای صنعتگران نسبت به رفع مشکلات آنها و بالا بردن راندمان کاری مواد دیرگداز گامهای موثری را بردارد.
مهندس مهران سقازاده، کارشناس ارشد رشته مهندسی و مدیریت ساخت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) به مناسبت شصت و دومین سالگرد تأسیس مجموعه ذوب فلزات محسنی که همزمان با زادروز بنیانگذار این مجموعه – مرحوم حاج حسین محسنی – می باشد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ایشان طی یک نشست خبری به گفتگو با خبرنگاران پرداخته و موضوعات متعددی را مطرح نمود که در ادامه به اهم موارد آن میپردازیم.


•    برنامه توسعه¬  واحد تولیدی در سالی که گذشت
مهران سقازاده در پاسخ به این پرسش که سال گذشته چه برنامه توسعه ای داشتید بیان نمود که در سال گذشته کارخانه فرآورده-های نسوز خاوران به عنوان واحد تولیدی گروه ذوب فلزات محسنی با تدوین یک برنامه دقیق ، تلاش و پشتکار تیم فنی و همچنین حمایت همه جانبه مدیریت محترم مجموعه ذوب فلزات محسنی جناب آقای مهندس محسنی، در بخش تولید نسوزهای منولیتیک، ظرفیت تولید جرمهای نسوز را از 10 هزارتن به بیش از 15 هزار تن در سال افزایش داد.
همچنین موفق به ساخت و راه¬اندازی خط تولید انواع آجرهای نسوز شاموتی و آلومینوسیلیکاتی با ظرفیت 100 هزار قطعه در سال شده است. آجرهای مستقیم سایز NF1 و NF2، انواع آجرهای زیر بوته مصرفی در صنعت ریخته¬گری فلزات، آجر فارسونگا و آجرهای صفحه¬ای پُل از جمله تولیدات روتین این واحد می¬باشند. البته در صورت نیاز مصرف¬کنندگان به قطعات سفارشی، طبق مشخصات فیزیکی و شیمیایی درخواستی قطعه مورد نظر تولید می¬گردد.
در سال جاری توانستیم آزمایشگاه فرآورده¬های نسوز خاوران را به 2 عدد کوره الکتریکی 1450 و 1720 درجه سانتی¬گراد، دستگاه 200 تن تست استحکام فشاری، دستگاه تست استحکام سه نقطه¬ای ، انواع میکسرهای استاندارد آزمایشگاهی جهت آماده¬سازی ملاتهای سیمان و جرمهای نسوز، میزهای ویبره، دستگاه سنگ¬شکن و آسیاب آزمایشگاهی ، دستگاه¬های خشک کن و .... مجهز نمائیم که وجود این تجهیزات علاوه بر کمک به ارتقاء و توسعه کیفی محصولات، این آزمایشگاه را تبدیل به یکی از مجهزترین آزمایشگاه¬های خواص فیزیکی مواد نسوز در بخش خصوصی نموده است.

دیگران چه می خوانند:

•    مشتری مداری، مسیر پایداری تولید
مهندس سقازاده با اشاره به اهمیت مشتریان در فرهنگ سازمانی مجموعه ذوب فلزات محسنی عنوان کرد : معتقدیم مشتریان شرکت سفیر برند ما هستند. لذا در زمینه ایجاد و توسعه فرهنگ مشتری محوری (Customer Orientation) و مشتری مداری   (Customer    Centricity) اقدامات اساسی انجام داده¬ایم. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر می¬باشد:
1)    برگزاری جلسات و کلاسهای دوره¬ای آموزش رفتار با مشتریان برای کارکنان واحد فروش و مدیران مربوطه
2)    ایجاد و توسعه واحد بازاریابی جهت شناسایی نیازهای واقعی مصرف¬کنندگان نسوز
3)    توسعه واحد مهندسی فروش و خدمات پس از فروش که وظایف این واحد به شرح زیر می¬باشد:
-    برگزاری جلسات مشاوره نسوز به صورت هفتگی برای مصرف¬کنندگان
-    ارانه انواع مقالات و ویدئوهای آموزشی به مشتریان در ارتباط با آشنایی با انواع نسوزها، انتخاب نسوز مناسب و آموزش روش¬های صحیح مصرف و بهره¬برداری بهینه از نسوزها
-    ارائه برگه¬های اطلاعات فنی و دستورالعمل¬های مصرف محصول پس از ارسال محصول
-    مراجعه کارشناسان این واحد به محل مصرف محصول برای آموزش به کارکنان مجموعه فوق و نصب و اجرای آن در صورت درخواست مشتری
-    ارتباط مداوم با کارشناسان فنی نسوز مجموعه مصرف کننده محصول و پایش مداوم وضعیت نسوز مورد استفاده
-    ارسال فرمهای مربوط به نظرسنجی دوره¬ای به مصرف¬کنندگان در مورد کیفیت محصولات
لازم به توضیح است که با پیاده¬سازی این برنامه راهبردی در سال جاری توانسته ایم  تعداد مشتریان خود را در حدود 45 درصد و میزان فروش خود را 250 درصد نسبت به سال قبل افزایش دهیم.

•    ورود به بازارهای جهانی با صادرات محصولات
مهندس سقازاده ضمن اشاره به اهمیت صادرات در واحدهای تولیدی اشاره نمود که در سال جاری حدود 20 درصد از محصولات تولیدی ما به کشورهای منطقه صادر شدند. این محصولات شامل انواع جرمهای کوبیدنی، جرمهای ریختنی، ملات نسوز و آجرهای شاموتی و آلما بودند که اغلب در کوره¬های پیش¬گرم نورد، سیکلونها، مناطق پیش¬گرم و کلساینرهای کوره¬های سیمان، دیگهای بخار، کوره¬های آهک و جداره¬کوره¬های القایی مورد استفاده قرار گرفتند. 

•    کاهش وابستگی ها با بومی¬سازی در فرآیند تولید
مدیر کارخانه نسوزخاوران خاطر نشان نمود که ما در حال حاضر  حدود 12 نوع محصول High-Tech را در سبد محصولات خود داریم که سابقا بخشی از آنها و یا تمامی آنها از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان، اسپانیا و یا هندوستان و چین توسط مصرف¬کنندگان داخلی خریداری می¬شدند که با توجه به قیمت بالا و مقدار بالای مصرف این نسوزها این موضوع باعث خروج ارز بسیاری از کشور می¬شد. این محصولات گاهاً از سوی شرکتهای تولیدی خارجی با قیمت 3 الی 4 برابر قیمت فروش ما (با کیفیت پایین¬تر و یا برابر) به مصرف¬کنندگان داخلی عرضه می¬شدند. جرم کوبیدنی آلومینا-اسپینلی کوره القایی، جرم منیزیتی کوره القایی، جرم کوبیدنی کوره القایی ذوب آلومینیوم، جرم بخش اینداکتور کوره¬¬های نگهدارنده و بارریز ذوب چدن، جرمهای ریختنی بدنه و بخشهای شارژ و دی¬شارژ کوره¬های بارریز ذوب چدن در واحدهای تولیدی قطعات خودرو از جمله محصولات بومی¬سازی شده فرآورده¬های نسوز خاوران می¬باشند.

•    عمده مشکلات سال گذشته مجموعه  فرآورده¬های نسوز خاوران
سقازاده عنوان نمود یکی از مشکلات بزرگ واحدهای تولیدی نسوز از جمله فرآورده¬های نسوز خاوران، عدم ‌شناخت کافی صنعت نسوز توسط برخی از مصرف¬کنندگان در کشور می¬باشد. شرکت‌های تولیدکننده نسوزهای پیشرفته در تمام دنیا قیمت کالاهایشان متفاوت است و مشتریان بر اساس میزان بهره‌وری، این کالاها را خریداری می‌نمایند ولی در بازارهای داخلی عملأ قیمت، ملاک خرید مصرف کننده است و بعضا بقیه پارامترها به‌ویژه پارامترهای فني به طور دقیق بررسی نمی‌شود و این موضوع علاوه بر اینکه بهره وری را کاهش میدهد حتی ممکن است حوادث ناگواری را به همراه داشته باشد.
از دیگر مشکلات واحد فرآورده¬های نسوز خاوران در سال جاری میتوان به قطعی برق و گاز در فصلهای مختلف سال در شهرکهای صنعتی که باعث رکود کاری و توقف تولید در کارخانه های بازار هدف خصوصا صنعت فولاد میگردد اشاره نمود.

•    چشم¬انداز/ اهداف سال آینده:
مهندس مهران سقازاده با بیان اینکه همه فعالیت ها به ویژه تولید محصولات استراتژیک نیازمند برنامه ریزی دقیق و منظم است بیان نمود همانطور که اطلاع دارید حدود 70 درصد از نسوزهای تولیدی در صنایع تولید فلزات آهنی و غیرآهنی مورد استفاده قرار می¬گیرند. هدف ما در سال جاری، به دست آوردن بخشی از بازار نسوزهای مصرفی در صنعت ذوب فلزات آهنی و غیرآهنی بود که خوشبختانه تا حدود زیادی این هدف محقق گردید.
قصد داریم در سال آتی در بخش توسعه محصولات، خط تولید مکانیزه جرم سیلیسی کوره¬های ذوب القایی را راه¬اندازی نمائیم. این محصول ارزان قیمت علی¬رغم اینکه جزء پرمصرف¬ترین نسوزها در صنعت ریخته¬گری فلزات می¬باشد و علیرغم وجود فراوانی مواد اولیه (باکیفیت) آن در داخل کشور، مصرف¬کنندگان چندان از کیفیت جرم¬های سیلیسی تولیدی داخل کشور راضی نیستند  در نظر داریم جهت کاهش هزینه¬های نسوز و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای مشتریان، با راه¬اندازی خط تولید این محصول کاربردی، ضمن تدوین یک برنامه کوتاه مدت، کیفیت و راندمان این محصول را ارتقاء دهیم. 
در بخش تولید، در سال جاری از حدود 60 درصد از ظرفیت تولید خود استفاده نموده¬ایم که طبق بررسی¬های صورت گرفته این موضوع دارای علل متعددی بوده است. ما در نظر داریم با ارتقاء سیستم بازاریابی و فروش، افزایش راندمان نیروهای انسانی، توسعه واحد تعمیرات و نگهداری واحد تولید تا سال آینده این مقدار را تا 75 درصد افزایش دهیم.
در پایان مصاحبه مهندس سقازاده ضمن تشکر از همه همکاران پرتلاش خود رمز موفقیت کار گروهی را همکاری و همدلی بخشهای مختلف شرکت در جهت دسترسی به اهداف مشخص شده کمی و کیفی تولید کارخانه عنوان نمود و سلامتی و توفیق روز افزون را برای همه تلاشگران در این صنعت را آرزو نمود.

 

چو آمد به کوشیدنت خیر پیش                       ز توفیق حق دان نه از سعی خویش 
به سرپنجگی کس نبردست گوی                       سپاس خداوندِ توفیق گوی

سعدی (علیه‌الرحمه)

فروش نسوز خاوران ۲۵۰ درصد افزایش یافت

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟