رویداد "تریبون کامز" به منظور رونمایی از گزارش جامع روابط عمومی ایران برای نخستین بار با حضور "آرمان صفایی" بنیانگذار و مدیرعامل تریبون و جمعی از پیشکسوتان و متخصصان عرصه روابط عمومی عصر روز گذشته، یکشنبه (17 اردیبهشت) در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
"آرمان صفایی" بنیانگذار و مدیرعامل تریبون در ابتدای این آیین گفت: تریبون فعالیت خود را از اسفند سال 1397 آغاز کرد و امروز به واسطه بهره مندی از پلتفرمی برای تسهیل ارتباط بین کسب و کارها دارای شبکهای متشکل از 30 هزار کسب و کارها و نیز 20 هزار رسانه اعم از خبرگزاری های رسمی، سایت های محتوایی، تخصصی، محلی و غیره است.
وی به رسالت تریبون جهت تبیین مزایای روابط عمومی میان شرکت ها اشاره کرد و افزود: در تلاش هستیم تریبون برای توسعه روابط عمومی و آشنایی شرکت ها با مزایای این مسئولیت بیشتری را ایفا کند، در چنین شرایطی لازم است بستر مناسبی را برای تعامل بیشتر فعالان عرصه روابط عمومی ایجاد کنیم.
صفایی با اشاره به رونمایی از نخستین گزارش جامع وضعیت روابط عمومی در ایران تصریح کرد: به منظور تهیه این گزارش حدود 400 مشارکتکننده مورد پرسش قرار گرفتند و پاسخ های نهایی جمع بندی و ارزیابی شد.
مدیر عامل تریبون با اشاره به تنوع قابل توجه مشارکت کنندگان در تهیه و جمع بندی پرسشنامه روابط عمومی خاطرنشان کرد: مسئله اصلی این است که تریبون چطور میتواند در آینده نقش بهتری را در روابط عمومی ایفا کرده و نیز بهتری برای کسب و کارها باشد.
صفایی اظهار کرد: شاید بتوان گفت که برای یک کسب و کار چیزی بیشتر از ایجاد ارتباط موثر با ذی نفعان آن اهمیت ندارد؛ ارتباطی که با ظهور دنیای دیجیتال شکل و شمایل دیگری به خود گرفته و نسبت به فضای سنتی گسترش پیدا کرده است به همین دلیل است که برای داشتن کسب و کار موفق دیجیتال باید به روابط عمومی نگاه ویژه ای داشت.
وی با بیان اینکه تریبون همواره دغدغه کمک به کسب و کارها را داشته ادامه داد: با توجه به هم راستا بودن حوزه فعالیت آن با روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ این بار به سراغ جمع آوری اطلاعاتی دقیق از فعالان روابط عمومی رفته و گزارشی جامع از وضعیت روابط عمومی در سال 1401 تهیه کرده است.
به گفته بنیانگذار و مدیرعامل تریبون، وجود چنین گزارشی میتواند باعث ایجاد بینش بهتر در کسب و کارها و افراد فعال در حوزه روابط عمومی شده و به آنها در برنامه ریزی و بودجه بندی دقیق تر کمک کند.
در ادامه این مراسم بخشهایی از گزارش جامع وضعیت روابط عمومی در ایران ارائه شد. فصل اول این گزارش مربوط به اطلاعات پاسخ دهندگان شامل فعالان روابط عمومی و فعالان رسانه می شود، در فصل دوم مباحثی حول محور درآمد، تجربه و عنوان شغلی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
اما وضعیت و جایگاه روابط عمومی در سازمان ها، دامنه عملکرد روابط عمومی، ارتباط با رسانه، فرصت ها و تهدیدهای حوزه روابط عمومی و چشم انداز روابط عمومی به ترتیب مباحث فصل های سوم تا هفتم را به خود اختصاص داده اند.
بر اساس این گزارش 35 درصد فعالان روابط عمومی را افراد با رده سنی بیش از 40 سال تشکیل میدهند و 59 درصد فعالان این عرصه دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد هستند.
همچنین زنان 38 درصد از فعالان حوزه روابط عمومی را شامل میشوند و سابقه کار 39 درصد از افراد بیش از 10 سال ارزیابی شده است.
در این گزارش آمده است که 48 درصد فعالان رسانه مقطع تحصیلی کارشناسی را دارا هستند و 26 درصد فعالان این عرصه (رسانه) بیش از 40 سال سن دارند.
نکته جالب اینکه فقط 11 درصد از فعالان عرصه رسانه را زنان تشکیل میدهند، ضمن اینکه 44 درصد افراد بیش از 10 سال سابقه فعالیت در این عرصه دارند.
این گزارش میافزاید که مسیر خبرنگاری به روابط عمومی، شلوغ تر از سایر مسیرهاست به طوری که 39 درصد از فعالان حوزه روابط عمومی از طریق خبرنگاری و رسانه وارد این حوزه شده اند و مابقی از طریق دانشگاه، تولید محتوا و مارکتینگ به این عرصه پیوسته اند.
بیش از نیمی از فعالان روابط عمومی، مدیر یا کارشناس ارشد هستند، درصد فراوانی روابط عمومی در شرکت های خصوص با کارشناسان ارشد در سازمان های دولتی برابر است.
در این گزارش آمده است که 91 درصد از مدیران ارشد روابط عمومی، بیش از 5 سال سابقه کاری دارند، حدود نیمی از کارشناسان روابط عمومی بین 1 تا 5 سال تجربه دارندو هیچ مدیر ارشد استراتژیست و مشاوری با سابقه کمتر از 2 سال در حوزه روابط عمومی وجود دارد.
کارشناسان روابط عمومی فارغ از جنسیت، درآمد یکسانی دارند به طوری که میانگین درآمد ماهانه بر اساس تجربه کاری قبل از ورود به حوزه روابط عمومی در حوزه مارکتینگ 18.7 میلیون تومان، خبرنگاری و رسانه 14.2 میلیون تومان، دانشگاه 11.2 میلیون تومان و تولید محتوا 13.8 میلیون تومان تخمین زده شده است.
در بخش دیگری از این گزارش آورده شده است فقط 34 درصد از تیمهای روابط عمومی، بیشتر از چهار عضو دارند، 29 درصد از تیم های روابط عمومی ارتش یک نفره هستند. تیم های روابط عمومی در شرکت های دولتی معمولا تک نفره هستند در حالی که شرکت های خصوصی و خصوصی – دولتی تیم های روابط عمومی 2 تا 4 نفره را ترجیح می دهد. به نظر می رسد سازمان ها تا 500 نفر به یک تیم روابط عمومی 4 نفره بسنده می کنند اما با بزرگتر شدن سازمان اعضای تیم های روابط عمومی هم تقریبا 2 برابر می شود.
اما در ادامه این آیین پنلی با حضور " امیرحسن موسوی " مدیر ارتباطات گروه دیجیکالا، "منصور سعیدزاده" مدیر ارتباطات هلدینگ انتخاب، "مهربانو مهدوی" مدیر روابط عمومی برند طبیعت و "امیر لعلی"مدیر روابط عمومی، بازاریابی و مشتریان بانک سینا حول محور چالشهای روابط عمومی برگزار شد.
لازم به توضیح است: به دنبال جمعبندی و ارزیابی پرسشنامهای که در میان مدیران، متخصصان و فعالان عرصه روابط عمومی توسط «تریبون» توزیع شده بود، گزارشی از وضعیت روابط عمومی ایران آماده و در این رویداد علمی- اجتماعی با حضور متخصصان این عرصه رونمایی شد.
منبع/شمانیوز
0 دیدگاه