پشت پرده انحصار در بازار لوازم خانگی / جریان سازی مشکوک برخی رسانه ها در ادامه انحصار

اقتصاد ملی: در چند سال گذشته که واردات لوازم خانگی به ایران ممنوع بوده، برخی برندهای داخلی با استفاده از کلیدواژه حمایت از تولید داخلی بازار را کاملا در یک انحصار کامل فرو برده و برخی رسانه ها هم با جریان سازی از منافع انحصار طلبان سود بردند و این روند همچنان ادامه دارد.
پشت پرده انحصار در بازار لوازم خانگی / جریان سازی مشکوک برخی رسانه ها در ادامه انحصار
به گزارش اقتصاد ملی: در حالی که صنعت لوازم خانگی ایران با عدم تناسب عرضه و تقاضا مواجه است و بخشی از نیاز داخلی از طریق قاچاق کالا تامین می شود، برخی برندهای داخلی با جریان سازی به دنبال ادامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی هستند، این در حالی است که عملا این مساله به افزایش قاچاق لوازم خانگی دامن زده که هیچ منافعی برای کشور ندارد، از این رو دولت در شرایطی کنونی با ترخیص لوازم خانگی دپو مانده در گمرک نه تنها به دنبال این است که در مسیر متعادل کردن بازار گام بردارد، بلکه قصد دارد فضای مسموم بازار لوازم خانگی را رقابتی کند تا مانع از انحصار طلبی و قاچاق در بازار شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با انتقاد به این که در حال حاضر برخی تولیدکنندگان داخلی فناوری دست دوم را به کشور وارد کرده اند و از این طریق مدعی بومی سازی لوازم خانگی در ایران هستند، گفت: به طور قطع ایران با استفاده از فناوری های از رده خارج کشورهای شرق آسیا نمی تواند در بازار لوازم خانگی حرفی برای گفتن داشته باشد، به همین دلیل باید واردات لوازم خانگی در کشور از سر گرفته شود و البته این به معنی عدم حمایت از تولید داخلی نیست و شرکت هایی که توان رقابت در بازار دارند می توانند محصولات خود را در داخل و خارج عرضه کنند.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی با بیان اینکه لواز خانگی وارداتی مشمول تعرفه هستند، به همین دلیل مشکلی برای تولیدات داخلی ایجاد نمی کنند، افزود: در شرایط کنونی تولیدکننده ای می تواند مدعی عرضه محصولات با کیفیت باشد که صادرات داشته باشد و هر شرکتی که به این توانمندی رسیده باشد، به طور قطع به دنبال انحصار بازار نخواهد رفت و مصرف کننده ها هم با استفاده از محصولات با کیفیت داخل به دلیل قیمت رقابتی و مناسبی که دارد از این مزیت بهره منده خواهند شد.

دیگران چه می خوانند:

 

واژه حمایت از تولید برای تخطئه متعادل کردن بازار

 

به تازگی برخی رسانه ها با استفاده از واژه حمایت از تولید به دنبال تخطئه اقداماتی هستند که بازار لوازم خانگی را به حالت تعادل در بیاورد، هرچند این رسانه ها مدعی حمایت از تولید داخلی هستند اما عملا منافع گروهی را پیش می برند که نه تنها کالای تولید داخل را با قیمت محصولات خارجی عرضه می کنند، بلکه کیفیت لازم در تولید را هم به وجود نیاورده اند و مشتری از کیفیت محصولات آنها راضی نیست، به همین دلیل قاچاق لوازم خانگی در بازار ایران کاهش نیافته و حتی هنوز هم مورد استقبال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران پیش از این در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه میزان عرضه و تقاضای تولید در لوازم خانگی هنوز به تعدل نرسیده است، گفت: در شرایط کنونی حدود ۸۰ درصد از صنعت لوازم خانگی در داخل کشور تولید می شود و مابقی به واردات وابسته است.

یدالله صادقی با بیان اینکه لوازم خانگی براساس قیمت گذای دولت عرضه نمی شوند، افزود: در شرایط کنونی تولیدکنندگان لوازم خانگی با توجه به قیمت تمام شده ای تولید و متناسب با تقاضای بازار محصولات خود را قیمت گذاری می کنند و فضای رقابتی در بازار باعث می شود مصرف کنندگان کالای با کیفیت تر را با قیمت مناسب تهیه کنند.

در شرایط کنونی بازار لوازم خانگی ایران در رکود عمیقی فرو رفته که ناشی از عدم تمایل مصرف کنندگان به خرید است که بخشی از این مساله ناشی از تورم و گرانی کالا و کاهش قدرت خرید مردم است و بخش دیگر این مساله متاثر از عدم رضایت مصرف کننده از محصولات بازار است و این به معنی ضرورت ایجاد فضای رقابتی برای بازار لوازم خانگی است تا تولیدکننده ها متناسب با نیاز مصرف کننده کیفیت محصولات خود را بالا برند و توان صادرات به کشورهای همسایه هم پیدا کند و از این طریق وضعیت تولیدات ملی هم محک خواهد خورد که چقدر اداعای برندهای داخلی واقعی است.



منبع: شمانیوز
 

پشت پرده انحصار در بازار لوازم خانگی / جریان سازی مشکوک برخی رسانه ها در ادامه انحصار

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟